Psykologi

Kraften av ett ögonblick

publicerad 5 månader sedan av
Jonas Hallgren

När du blickar tillbaka på vad du har gjort i ditt liv finns det vissa ögonblick som sticker ut mer än andra, ögonblick som är speciella på ett eller annat sätt. Varför är det just dessa ögonblick som sticker ut över andra och varför är dessa ögonblick några av de viktigaste tidpunkterna att fokusera på i dina relationer? 

Det här är någonting som Dan Heath och Chip Heath svarar på i sin bok “The Power of Moments”. Hur får man då någonting att vara minnesvärt? Det handlar om att skapa ögonblick som är utstickare jämfört med resten av vardagen. Om du själv tar och kollar tillbaka på vad du kommer ihåg av det som har hänt i ditt liv märker du kanske att det inte handlar om dina världsliga dagar i skolan, utan det är snarare när du åkte berg och dalbana för första gången eller gick ut grundskolan.

Vi kan veta att vi kommer ihåg emotionella tillfällen bättre tack vare experiment som Daniel Kahneman och andra genomförde mellan år 1993 och 1996. I dessa experiment fick de folk att lägga sina händer i kallt vatten. Den ena experimentgruppen fick hålla sina händer i 14 gradigt vatten under 60 sekunder. De i den andra experimentgruppen hade samma uppsättning, fast de fick ha sina händer i 15 gradigt vatten i 30 sekunder till efter de första 60 sekunderna i 14 gradigt vatten. Resultatet visade att den andra experimentgruppen hade upplevt mindre smärta trots att de hade upplevt mer smärta än den andra gruppen. De gjorde även liknande experiment men sänkte temperaturen under punkter av experimentet och inte bara på slutet för att visa att även toppar under experimentets gång påverkar den upplevda smärtan.

De bakomliggande orsakerna till varför just speciella stunder blir ihågkomna bäst är till följd av en bias för mer emotionella ögonblick. Anledningen till att mer emotionella ögonblick blir ihågkomna är forskarna fortfarande osäkra på. Skälet till att det sista ögonblicket blir ihågkommet bättre är att vi människor helt enkelt kommer ihåg det senaste som hände i en situation mycket bättre än resten. 

Nu när vi vet att toppar och slutet är viktigast under individuella tillfällen så är frågan hur man skapar ett speciellt ögonblick. Enligt Dan och Chip Heath så är de tre stora sakerna som upphöjer en upplevelse att: 

  1. Höja attraktiviteten.
  2. Höja insatserna.
  3. Överraska.

Vad betyder då det ovanstående? Jo att höja attraktiviteten handlar om att få en person att uppskatta intrycken som den får under ett specifikt ögonblick. Man kan öka detta genom till exempel att ha passande musik till eller genom att göra någonting annat som ger till miljön runt ögonblicket.

Att höja insatsen i det här fallet handlar om att göra någonting som faktiskt betyder någonting för den andra personen. T.ex att ge iväg något som faktiskt betyder något för dig som visar att du uppskattar den andra personen. 

Att ge ett generiskt födelsedagskalas kanske inte är något nytt och förvånande utan något som personen har varit med om förut, därför är det viktigt att man också gör det nytt för att det ska vara minnesvärt.

Hur kan man då använda detta i riktiga livet? 

Dan och Chip Heath definierar olika områden av livet som detta kan appliceras på, det handlar generellt om att göra speciella tillfällen till bra upplevelser istället för dåliga.

The Elephant, The Rider, and the Path to Change in Health Care

Människor genom alla tider har reflekterat kring hur man gör sina relationer mer meningsfulla. Ritualer och kultur är tecken på att vi tillhör en grupp och gör relationerna mellan människor starkare. Vi har enligt Daniel Kahneman i princip två delar av oss själva. En del i nuet och en ihågkommande del. Den ihågkommande delen är den delen som ger höjdpunkter den kraften de har. Om du har träffat en partner och har svårt att veta hur du kan använda din energi på bästa sätt för att få hen att vara lycklig så är den tionde dejten, en månads firande, tre månaders firande och andra speciella tidpunkter jättebra sätt att hålla er relation stabil. Detta är på grund av att dessa redan är speciella tillfällen som om de skulle gå dåligt, har en möjlighet att skapa ett dåligt minne istället och har därför mycket större vikt än resten av vardagen.

Kort sagt fokuserar människor mer på speciella ögonblick än det vardagliga livet. Det är bra att tänka på när du gör en reservation eller när du tänker på hur du kan visa uppskattning för någon. För att göra ett speciellt ögonblick krävs det planering, men det är det värt det eftersom det ger dig en oproportionerligt stor avkastning.