Studier & Hälsa

Förbättra dina studievanor!

publicerad 1 månad sedan av
Hugo Stålhammar

”Jag har svårt att sitta still när jag ska plugga. Att plugga i 40 min och sedan ta en 5 min paus osv fungerar ibland. Men inte alltid. Speciellt när jag räknar uppgifter av typ matte. Då kan jag sitta i kanske 2 tim och tankar flyger iväg: obetalda räkningar, olösta konflikter, vad man ska göra imorgon osv. Helt plötsligt kan jag bara stiga upp och göra något annat: sätta på TV, ta en macka, ringa till nån, pilla med datorn. Det är som en stark kraft bara drar upp mig. Värst är det på helgerna. Om jag var mer effektiv skulle jag få tid till allt möjligt annat. Ha kul. Vara med tjejen och kompisar.”

Känner du igen dig i orden ovan? Tro mig, du är inte ensam. Vem har inte känt en oemotståndlig kraft att svara sina vänner på snapchat när man egentligen borde plugga? Eller fastställt att titta igenom Instagram flödet nog är viktigare än att börja sätta igång med inlämningsuppgiften?

Ett stort antal människor har dåliga studievanor när de kommer till gymnasiet eftersom de hittills har klarat sig genom att de har lätt att lära sig att processa information. Rätt som det räcker inte detta längre för att klara kurser och framtida utbildning. Nu gäller det att arbeta fram verktyg och metoder både för att verkligen kunna koncentrera sig men även för att bearbeta information. Låt oss börja med att slå fast att det är fler som misslyckas med sina studier på grund av bristande studievanor än till följd av att de är obegåvade.

Detta avsnitt av området (“Hur fungerar inlärning, och hur lär du dig så effektivt som möjligt?”)  innehåller några tips på hur du förbättra dina studievanor för att få större effektivitet i studierna och en bättre balans i livet.

Självpåverkan

Nedan följer det en mängd exempel som kan användas för att skapa en bättre studiesituation. Du kommer att inse att man med relativt små förändringar av dina dagliga vanor kan skapa en bättre

Organisera miljön

Genom att både organisera din inre och yttre miljö kan du höja koncentrationen när du studerar.

Inre miljö

  • Mental förberedelse: Föreställ dig att det ska bli intressant att lära dig innehållet som ligger framför dig. Ställ frågor till dig själv om textens innebörd för att skapa ett intresse. Se dig själv lyckas med de uppgifter och prov du föresatt dig att göra.
  • Koncentration: Fundera en minut innan du börjar plugga. Fundera på de uppgifter du har framför dig och hur du kan utföra dem på bästa sätt. 
  • Avspänning: Gör en avslappningsövning för att syresätta hjärnan inför studierna.

Yttre miljö

  • Kom förberedd med rätt plugg-utrustning: Energihöjande snacks, dryck eller en klocka så du kan läsa i lagom långa intervaller.
  • Tillfälle/tidpunkt: När på dygnet studerar du som bäst? Detta är synnerligen individuellt.
  • Omgivning: Den plats du väljer för dina studier bör ha en koncentrationsstärkande funktion. Det kan t.ex. underlätta att sitta på ett bibliotek eller en annan lugn plats. Men för vissa fungerar det även att sitta hemma. Där är det däremot viktigt att förhindra störningsmoment såsom TV:n, mobiltelefonen samt datorn innan man sätter igång. Gör plugg-platsen till din arbetsplats!
  • Du bör även se till att du har bra belysning, temperaturanpassade och sköna kläder, bra stol att sitta på osv.
Ett organiserat skrivbord

Ta hand om dig och din psykiska hälsa – praktisk mental träning 

  • Avspänning: När du pluggat färdigt kan du t.ex. göra en avslappningsövning för att lugna ner dig och “ställa om” till ledighet.
  • Somna mjukt: Att gå igenom allting positivt som skett under dagen innan man går och lägger sig
  • Vakna mjukt: Streck och mjuka upp dina leder innan du går upp.
  • Belöning: När du pluggat koncentrerat och varit duktig kan du unna dig ett långt bad eller eventuellt köpa godis och titta på en film. Det är endast du själv som innerst inne vet om du arbetat koncentrerat och kvalitativt.

Utvärdera och bedöm resultatet!

  • Om du ex. misslyckas med ett prov eller tenta, ta det inte allt för hårt utan se det som att du lärt dig något. Det finns inte en enda framgångsrik person som inte haft sina motgångar. Jag citerar Bill Gates “It’s fine to celebrate success, but it is more important to heed the lessons of failure.”. Med andra ord, det är okej att fira framgång, men det är ännu viktigare att följa upp sina misslyckanden och försöka förhindra att de sker igen. 
  • Granska dina resultat: Utvärdera dina studier och se vad du gjort bra eller dåligt. Vad kan jag göra bättre och förbättra? Kan jag sätta större och nya mål?
Källor som användes i den här artikeln